MATKA LOFOOTEILLE

Kuvia mepafoto.fi -albumissa

Merimiesmotoristien matka Lofooteille alkoi kokoontumisella ja yöpymisellä Kemissä, josta aamulla 1.8. lähdettiin ajamaan Ruotsin läpi kohti Norjaa. Kymmenen motoristin lisäksi mukana on huoltoauto kahden hengen miehistöllä. Huollolle tuli pientä tarvetta jo alussa, kun paria pyörää jouduttiin fixaamaan. Apua saatiin puhelimitse huollosta.

Illalla saavuttiin Narvikiin, jossa vietettiin ensimmäinen yö ja saatiin mp-korjaamolta apuja. Tiistaina matka jatkui hienoissa maisemissa kohti Svoelvaria – hieman ropisi vettä. Ajoaikaa kertyi vajaat 4 tuntia. Svoelvarissa vietetään kaksi yötä.

Keskiviikkona ohjelmassa oli ajomatka Lofoottien länsikärkeen; Å i Lofoten. Porukka ajoi n. 300 km matkan kahdessa ryhmässä, mikä toimi hyvin. Matkalla pysähdeltiin kaffelle ja ottamaan valokuvia. Paluussa käytiin vielä Hennigsvaerdissä - uskomattoman hieno paikka. Mukava päivä; pyörät toimivat, hyvät ilmat ja maisemat, positiivinen tunnelma.

Torstaiaamuna oli suunnitelmissa uinti, mutta jätettiin väliin sateen takia. Klo 11.00 lähti kaksi porukkaa kohti Narvikia Harstadin kautta, matkalla oli pieni 20 min lautta matka Flesnes - Refnes. Huolto ja kolme muuta ajoi suoraan Narvikkiin. Illalla vielä tehtiin pikku ajo lenkki, kaksi tuntia  Beisfjord- Lengenes - Fjelbu.

Perjantaina lähtö  kohti Oulua. Aamulla kello soi aikaisin, aamiaisella kaikki klo 06:30. Kolmessa ryhmässä lähdettiin liikkeelle, suuntana Oulu ja matkaa 690km.

Ensimmäiset 150 km mentiin vesisateessa ja tuulessa, lämpöä +7, hieman ennen Apiskoa yhtä äkkinen lämmön nousu +17. Kiirunan jälkeen ilma oli poutainen ja ajo maistui.

Huolto saapui Ouluun 9 tunnin ajon jälkeen ja toivotteli porukan tervetulleeksi Ouluun, sauna teki hyvää pitkän ajon jälkeen. Saunan jälkeen siirryttiin naapuriin, ravintola Roostersiin jossa iltaruokailu ja kevyttä illan viettoa, seuraavana päivänä kotimatka, sekin n. 600-800km.

Kotimatka alkoi kovassa tuulessa ja sateessa, eri reiteillä vaihtelevaa keliä. Huolto meni Hyvinkäälle ja eka tunti kovaa sadetta, Kärsämäen jälkeen poutaa.

Matkaa viikon aikana tuli allekirjoittaneelle kertyi 3700 km ja aikaa pyörän päällä 47 tuntia, samoja lukuja varmaan koko ryhmälle. Reissu oli luokkaansa ensimmäinen Mepan järjestämänä, kaksi kertaa peruttiin ja nyt saatiin maalin. Määränpäässä oli hienoja maisemia, hyväkuntoisia teitä ja mahdollisuus tutustua Lofoottien tarjontaan omatoimisesti tai pienryhmissä.

Lauantai iltana viestit tullut ryhmän whatsapp -ryhmään että kaikki turvallisesti kotona. Kiitos kaikille!