Pohjakosketus aiheutti vuodon aluksen keulaan. Onnettomuudelta vältyttiin, koska laivan miehistö navigoi aluksen onnistuneesti Järsön saaren rantaan. Aluksella oli tapahtumahetkellä 281 ihmistä.
- Olen erityisen tyytyväinen siitä, että pystyimme välttämään toisen pohjakosketuksen väylän toisella reunalla. Ajoimme aluksen hallitusti rantaan ja vältimme lisävauriot. Tällaisissa tilanteissa koetellaan miehistön kykyä toimia yhdessä tiiminä. Tässä me onnistuimme erinomaisesti, laivan päällikkö Rune Fellman kertoi.
Viking Line on vuosien varrella panostanut turvajärjestelmiin ja säännöllisiin harjoituksiin.
Palkintolautakunnan perustelujen mukaan M/S Amorellan miehistö hoiti evakuoinnin ammattitaitoisesti. Palautteiden mukaan matkustajat kokivat olevansa turvassa ja evakuointi sujui hyvin. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka jakoi palkinnon Katajanokalla tasan vuosi karilleajon jälkeen.
- Tunnustus osoittaa, että merellä tehtyä turvallisuustyötä seurataan ja arvostetaan. Kiitän lämpimästi merenkulkualan järjestöjä koko miehistöni puolesta, Rune Fellman sanoi.
Erityismaininta evakuoinnin onnistumisesta kuuluu myös aluksen toiselle päällikölle Jan Enkvistille, joka tuli vapaavuoroltaan Turun Meripelastuskeskukseen avustamaan M/S Amorellan pelastustoimien johtamisessa.
Palkinto on Suomen viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama tunnustus, joka myönnetään ansiokkaasta toiminnasta meriturvallisuuden puolesta.